De Ondernemingsraad (OR) behartigt de belangen van het personeel van Afvalzorg. Hiervoor overlegt de OR periodiek met de bestuurder en de Raad van Commissarissen over het beleid van de onderneming en de personeelsbelangen in het bijzonder. De OR geeft de bestuurder zowel gevraagd als ongevraagd advies over belangrijke besluiten en ontwikkelingen binnen de onderneming. De OR streeft naar een constructieve samenwerking en een evenwichtige afweging van belangen. Transparantie en communicatie met het personeel staan hierbij centraal.
Na een periode van onrust door bestuurswisselingen in 2023 en 2024, is een vervroegde verkiezing georganiseerd en trad op 15 februari 2024 een nieuwe OR aan. Deze wisselingen, gecombineerd met het aftreden van de voltallige OR, hadden een grote impact op de organisatie. De nieuwe OR heeft zich direct gericht op herstel van stabiliteit door missieontwikkeling, training en het opzetten van een gestructureerd overlegproces met de bestuurder. Het herijkingstraject, dat in 2024 van start ging en ook in 2025 doorloopt, is één van de belangrijkste aandachtsgebieden. Dit traject richt zich op het moderniseren en verbeteren van de organisatie. De OR heeft zitting in de stuurgroep.
Voortvloeiend uit de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) behandelt de OR advies- en instemmingsaanvragen (respectievelijk WOR artikel 25 en 27). De OR heeft in 2024 de volgende adviesaanvragen behandeld:
- Wijziging topstructuur: De OR gaf op 22 augustus 2024 een inhoudelijk advies met aanbevelingen over het voorstel van de Raad van Commissarissen (RvC) om de topstructuur van NV Afvalzorg Holding te wijzigen van een éénhoofdige naar een tweehoofdige statutaire directie. Hierbij heeft de OR onder andere de aanbeveling gedaan om de implementatie te versterken.
- Aanstelling algemeen directeur (CEO): Op 3 december 2024 gaf de OR aan de RvC een inhoudelijk advies met aanbevelingen over de aanstelling van een CEO per 1 januari 2025.
- Aanstelling financieel directeur (CFO): De OR ontving op 17 december 2024 een adviesaanvraag van de RvC over de aanstelling van een CFO per 1 februari 2025. Deze aanvraag heeft begin 2025 geleid tot een inhoudelijk advies met aanbevelingen.
Een belangrijk onderdeel van het werk van de OR betreft de invulling van een klankbordrol van en naar het personeel. Daaruit voortvloeiende vragen, zorgen en ideeën van medewerkers worden vertrouwelijk en zo nodig anoniem met de directie besproken. In 2024 heeft de OR deze rol intensief vervuld, waarbij frequent contact plaatsvond met diverse afdelingen en medewerkers.
In de reguliere overlegvergaderingen met de bestuurder zijn diverse onderwerpen besproken. Terugkerende onderwerpen waren onder andere het herijkingstraject, risico-inventarisatie en evaluatie (RI&E), IT- strategie, periodiek medisch onderzoek (PMO) en de financiële cijfers. De OR heeft twee cursussen gevolgd: een algemene cursus en één die specifiek gericht was op reorganisatie en governance.
In 2024 is de OR in totaal 32 keer bijeengekomen (negenmaal voor een regulier overleg, vijfmaal voor een overleg met de RvC, vijfmaal voor een overleg met de bestuurder, negenmaal voor een overleg aangaande adviesaanvragen en de herijking en viermaal voor traingingsdagen van de voltallige OR).
De gebruikelijke jaarlijkse strategiesessie met de OR, de directie, RvC en aandeelhouders heeft niet plaatsgevonden.
De OR kijkt terug op een intensief en uitdagend jaar. Ondanks de vele veranderingen is veel constructief werk verricht en is een solide basis gelegd voor verdere verbeteringen in 2025. De OR blijft zich inzetten voor de belangen van zowel medewerkers als de organisatie.
Namens de Ondernemingsraad,
Ilse Bruin, secretaris, d.d. 3 februari 2025.