In 2022 heeft Afvalzorg opnieuw grote stappen gezet om haar duurzaamheidsdoelen te bereiken. We hebben ons nieuwe MVO Beleidsplan met een hoog ambitieniveau geïmplementeerd in de organisatie, gericht op een breed scala aan Sustainable Development Goals (SDG’s). Daarnaast zijn we begonnen met de voorbereidingen voor de implementatie van de CSRD-rapportage (Corporate Sustainability Reporting Directive), een cruciaal onderdeel van ons duurzaam bedrijfsbeleid. Dit biedt Afvalzorg een uitstekende kans om onze duurzaamheidsinspanningen verder te versterken en nieuwe kansen te creëren.

CO2-neutraal in 2030

De ambitie van Afvalzorg is om in 2030 netto geen CO2-uitstoot meer te hebben. Met ons CO2-emissiereductieprogramma zijn we koploper in de afvalbranche. In 2022 hebben we onze modellen geactualiseerd op basis van nieuwe IPCC-standaarden en onze CO2-emissies opnieuw berekend op basis van onze datasets.

In 2024 zullen we ons CO2-reductieplan vernieuwen om verdere emissiereductie en energie-efficiëntieprogramma’s en -doelstellingen voor de komende periode uit te werken en te maximaliseren. We zorgen ervoor dat dit plan nauw aansluit bij de CSRD. Zo kunnen we gerichte maatregelen nemen om onze duurzaamheidsdoelen te bereiken en operationele verbeteringen door te voeren die ten goede komen aan het milieu en onze financiële resultaten. Bovendien kunnen we dan onze emissiereductie beter vergelijken met andere bedrijven binnen de afvalbranche.

MVO beleidsplan Afvalzorg

Een belangrijk onderdeel van de duurzaamheidsambities van Afvalzorg is ons MVO-beleidsplan. Dit plan richt zich op de volgende acht SDG’s waarop Afvalzorg invloed kan uitoefenen:

• SDG 3:   Goede gezondheid en welzijn
  • SDG 7:   Betaalbare en duurzame energie
  • SDG 9:   Industrie, innovatie en infrastructuur
  • SDG 12: Verantwoorde consumptie en productie
  • SDG 13: Klimaatactie
  • SDG 14: Leven in het water
  • SDG 15: Leven op het land
  • SDG 17: Partnerschap om doelstellingen te bereiken

De komende jaren zal het MVO-beleid verder worden uitgerold, waarbij we actief de samenwerking zullen zoeken met partners (SDG 17). Ook zullen we ervoor zorgen dat ons MVO-beleidsplan nauw aansluit op de beoogde doelstelling van de CSRD-rapportage.

Zonnestroom

De ambitie van Afvalzorg is om de jaarproductie van duurzame energie uit zonnestroom voor 2030 te vergroten van 10.000 MWh naar 25.000 MWh. In 2030 willen we ook 75% van het totale energieverbruik voor verwarming en koeling binnen locaties van Afvalzorg uit duurzame warmtebronnen halen. Deze ambities en meer vormen onderdeel van ons CO2-Reductieplan.