Onverminderde personeelsgroei houdt aan

Afvalzorg beweegt zich in een veranderende maatschappij. We realiseren ons maar al te goed dat we ons als bedrijf moeten blijven ontwikkelen. En dit geldt ook voor onze werknemers. Het jaar 2019 kenmerkt zich door een onverminderde personeelsgroei en een focus op vitaliteit en duurzame inzetbaarheid.

Personeelsgroei

Aan alle verwachtingen werd voldaan in 2019. Zoals voorspeld in 2018, zette de groei van het aantal medewerkers binnen Afvalzorg door. Eind 2019 bedroeg het aantal medewerkers 119. Ook in 2020 en de jaren die volgen zullen we nog een grote behoefte aan personeel hebben en zal de stijgende lijn onverminderd aanhouden. Het verloop is ten opzichte van 2018 iets gestegen: van 2,79% naar 4,3%. Dit komt onder meer door een aantal medewerkers die vervroegd met pensioen zijn gegaan. Ondanks deze lichte stijging kunnen we nog steeds spreken van een laag verloop.

Vitaliteit

In 2019 hebben alle medewerkers van Afvalzorg de mogelijkheid gekregen om deel te nemen aan een BMI Contest, diverse activiteiten en tevens aan het driejaarlijkse Periodiek Medisch Onderzoek, het PMO. Dit onderzoek werd gecombineerd met de jaarlijkse keuring volgens de richtlijn CROW-400 voor alle operationele medewerkers. Daar waar mogelijk stimuleert Afvalzorg dynamisch actief werken. Op deze manier faciliteert Afvalzorg haar medewerkers in een gezonde levensstijl, om de pensioengerechtigde leeftijd op een gezonde en vitale manier te kunnen bereiken.

Duurzame inzetbaarheid

In het kader van duurzame inzetbaarheid heeft Afvalzorg in 2019 de focus gelegd op de balans tussen werk en privé en de ontwikkeling van competenties en vaardigheden van haar medewerkers. Jaarlijks besteedt Afvalzorg daarom 1 à 2 % van de loonsom aan opleidingen en cursussen. Naast functie-inhoudelijke opleidingen, stimuleren we ook scholing en coaching op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. Deze focus heeft in 2019 mede gezorgd voor een laag verzuimcijfer. Met 2,09% lag dit een stuk lager dan het landelijke cijfer van 4,5%!