Als marktleider op het gebied van het verwerken van stortafval hebben we te maken met een CO2-uitstoot, vooral als gevolg van stortgasemissies. Met ons eigen emissiereductieprogramma, dat medio 2009 in gang is gezet, doen we er alles aan om deze CO2-uitstoot te reduceren. Onze ambitie is om in 2030 uit te komen op een reductie van 75% van het CO2-emissieniveau van 2005.

Ondanks onze inspanningen en ambitie, zagen we onze CO2-emissies de laatste jaren flink stijgen. Een toename van de hoeveelheid afval op onze locaties was hier onder andere de oorzaak van. In 2019 wisten we dit te keren door fors te investeren in stortgasonttrekkings-capaciteit. Onze CO2-emissie ligt daardoor 45% lager ten opzichte van 2005. De komende jaren zullen we zowel op locatie Nauerna, Zeeasterweg, Wieringermeer als Braambergen extra investeringen doen om onze CO2-footprint verder te verkleinen.

Nieuwe concepten van afvalmanagement

In 2019 komt nog meer nadruk te liggen op duurzame ontwikkeling. Verschillende afdelingen binnen Afvalzorg zijn hiervoor samengebracht en versterkt. Door het bijeenbrengen van specifieke kennis maken we het mogelijk om nieuwe concepten van afvalmanagement voor Afvalzorg te formuleren en in de praktijk te brengen. En dat gaat verder dan onze emissiereductie ambitie voor 2030. We blijven hard doorbouwen aan de realisatie van circulaire projecten, uitvoering van onze iDS-pilots, de ontwikkeling van zon- en windenergie op voormalige stortlocaties en andere innovatieve projecten. Afvalzorg is een bedrijf dat zich blijft ontwikkelen. Een bedrijf dat een directe bijdrage levert aan een beter milieu. Een bedrijf waar we trots op kunnen zijn.