De economie heeft in 2018 nog steeds de wind in de rug. Voor Afvalzorg blijven nieuwe kansen zich aandienen. Ondertussen blijft haar stabiele koers ongewijzigd.

Marktontwikkelingen

In 2018 werd bekend gemaakt dat de belasting op te storten en te verbranden afval fors zou worden verhoogd vanaf 1 januari 2019. We zien in 2018 dan ook een toename van gestort afval ten opzichte van 2017. Ook de industriële residuen en onbrandbare residustromen uit reinigingsprocessen van grond- en bodemasreinigers lieten een duidelijke stijging zien. Het aanbod van verbrandbare stromen nam in 2018 juist flink af ten opzichte van 2017.

Stabiele koers

De koers van Afvalzorg blijft ongewijzigd. We willen voorop blijven lopen bij nieuwe technische, innovatieve en duurzame ontwikkelingen op het gebied van storten, stortplaatsbeheer en functionele eindbestemmingen. Ons locatienetwerk gebruiken we voor storten, maar ook steeds meer voor andere activiteiten. We benutten onze kennis en onze expertise over het beheren en de mogelijkheden van (voormalige) stortplaatsen zowel op eigen locaties, op locaties van derden en in het buitenland. Kennisdeling is nog steeds een belangrijk onderdeel van onze buitenlandstrategie. En natuurlijk richten we ons op Duurzaam Stortbeheer, het 10-jarige experiment, waarbij geforceerd water en lucht in de stortplaats wordt gebracht om de afbraak te versnellen. Dit experiment wordt uitgevoerd op twee locaties van Afvalzorg en een van Attero.