Afvalzorg heeft een duurzame kijk op stortplaatsen. Gesloten stortlocaties richten we in tot veilige en mooie nieuwe landschappen of transformeren we tot zonnepark. Daarnaast zetten we ons in voor verduurzaming van gestort afval en innovatie op alle vlakken.

Afvalzorg en HVC Energie richten zich met Energiezorg in het bijzonder op de ontwikkeling van duurzame energie op stortlocaties. Technisch gezien een complexe opgave. In 2018 hebben we op het gesloten gedeelte van stortlocatie Wieringermeer een zonnepark met 11.000 zonnepanelen kunnen openen. Een slimme vorm van meervoudig ruimtegebruik, op een plek in het landschap waar het goed kan worden ingepast. Ook op onze andere locaties gaan we de komende jaren fors inzetten op duurzame energie.

Innovatie

Innovatie hebben we hoog in het vaandel staan. Een mooi voorbeeld hiervan is de door ons ontwikkelde fundering Solarbase, gemaakt op basis van gecertificeerde bouwstoffen. Deze fundering maakt zonneparken mogelijk op moeilijke terreinen zoals stortlocaties, geluidswallen en dijken. Zonnepark Wieringermeer is het eerste zonnepark met een fundering van Solarbase.
In 2019 wordt de Knardijk, de binnendijk die als landscheiding de grens vormt tussen oostelijk en zuidelijk Flevoland, onderdeel van een proefproject van zonnepanelen op dijken. In 2018 zijn alle voorbereidingen voor het plaatsen van zonnepanelen op deze dijk getroffen. Hierbij zal ook gebruik worden gemaakt van het innovatieve Solarbase.

Circulaire proeftuinen

Afvalzorg is niet alleen zelf duurzaam en circulair bezig. Ook derden willen we faciliteren op onze locaties, zodat ook zij een bijdrage kunnen leveren aan de circulaire economie. Met onze circulaire proeftuinen bieden we jonge bedrijven locaties die van alle gemakken voorzien zijn. Zo kunnen ideeën en concepten snel in de praktijk worden gebracht.

Verduurzaming

De onderzoeken van de pilots Duurzaam Stortbeheer gingen ook in 2018 gestaag door. In een periode van tien jaar willen we aantonen dat het in de praktijk mogelijk is, een stortlichaam te verduurzamen. Dit kan een einde maken aan het inpakken en afdichten van het stortlichaam, zodat er voor volgende generaties geen eeuwigdurende nazorg meer verplicht hoeft te zijn. De eerste ervaringen zijn bemoedigend. Wij zijn ervan overtuigd dat dit de weg is die we in moeten slaan. En niet alleen in Nederland, maar ook wereldwijd, kan deze manier van verduurzaming milieuwinst opleveren.