We zien een aantal ontwikkelingen die een behoorlijke impact hebben op onze bedrijfsvoering. De oorlog in Oekraïne en de stikstofproblematiek zijn daar voorbeelden van. Stortstromen werden in 2022 omgebogen naar locatie Wieringermeer en locatie Zeeasterweg.

Afname aanbod granulaire afvalstromen

Een gevolg van de oorlog in Oekraïne en de daardoor gestegen energieprijzen is een afname in het aanbod aan granulaire afvalstromen die wij opwerken tot secundaire bouwstoffen. De afname is ook te wijten aan de stikstofproblematiek die voor een afname of uitstel van grote bouwprojecten zorgde.

Sluiten stort Nauerna

Sinds 1 april 2022 is locatie Nauerna niet langer in gebruik als stortlocatie. Stortstromen zijn omgebogen naar locatie Wieringermeer en Zeeasterweg. Het bedrijfsterrein op locatie Nauerna blijft haar functie voor de verwerking van verontreinigde grond vervullen. Dit betreft enerzijds de reiniging van grond en anderzijds de opslag, keuring en afzet van hergebruikgrond. PFAS-houdende grond wordt extractief gereinigd in de Grondreinigingscombinatie.

Secundaire bouwstoffen onder druk

In 2021 kwam de afzet van bodemassen door negatieve publiciteit over toepassing van secundaire bouwstoffen onder druk te staan en in 2022 stagneerde de afzet van bodemas verder. In totaal is er in 2022 uiteindelijk zo’n 300 kton immobilisaat toegepast in projecten. Voorbeeld van een groot project was de realisatie van een vloer bij de bouw van een distributiecentrum in Venlo.

Voor de productie van bodemas op Nauerna waren er interne afzetprojecten op de locaties Zeeasterweg en Brunssum. Uiteindelijk was deze afzet niet voldoende en zijn de voorraden opgewerkte bodemas gedurende het jaar 2022 toegenomen.