Ondanks de voortdurende coronapandemie heeft Afvalzorg een goed jaar gedraaid. In 2021 werd er op Nauerna nog volop gestort. De stromen om te recyclen stegen, net als de vraag naar compost in Limburg. Er werd bovendien een aanzienlijke hoeveelheid bodemas verwerkt.

Storten voor sluiting

Voor de sluitingsdatum op 1 april 2022 is er in Nauerna in het laatste jaar nog volop gestort om geen stortcapaciteit verloren te laten gaan. Ondertussen gingen we op locatie Zeeasterweg verder met de uitbreiding van stortcompartimenten om de toename van afvalaanbod na de sluiting van Nauerna te kunnen borgen.

Vraag naar compost toegenomen

Opmerkelijk is de toegenomen vraag naar compost in Limburg. Die toegenomen vraag manifesteert zich ook in Noord-Holland. De ingenomen stromen voor recycling zijn gestegen ten opzichte van 2020. In 2021 werd er 1.508 kton afval ingenomen tegenover 1.243 kton in 2020. PFAS-gerelateerde stromen droegen eveneens bij aan het goede resultaat. Een daling zien we in de totale hoeveelheid grondreinigingsresidu. Ten opzichte van 2020 bedroeg de daling bijna 15%.

Nuttige toepassing in immobilisaten

De in 2021 gecontracteerde en verwerkte hoeveelheid bodemas bedroeg ongeveer 500.000 ton. Nuttige toepassing in immobilisaten is nog steeds de belangrijkste outlet. Zo zijn er funderingen gelegd op diverse bedrijfsterreinen of zijn bedrijfsterreinen uitgebreid. Ook de fundering voor de aanleg van het zonnepark op gesloten stortlocatie Braambergen is in 2021 gerealiseerd.

Het certificeringstraject om AEC-granulaat toe te passen in beton heeft NaviQ succesvol doorlopen. Het KOMO productcertificaat conform BRL 2507 wordt in 2022 verwacht.