We bewegen steeds meer in de richting van duurzame energie. Dat geldt ook voor Afvalzorg. Zelf, maar ook in samenwerking met partners, werken we aan het opwekken van duurzame energie op eigen locaties of op locaties van derden. Dit kan energie uit stortgas zijn of duurzame energie die wordt geproduceerd door onze zonneparken of zon op dak projecten.

Zonne-energie

Afvalzorg heeft zelf en in samenwerking met partners diverse zonne-energieprojecten ontwikkeld. De zonnepanelen op locaties Nauerna, Brunssum, Maastricht, Wieringermeer, Crayestein en Boekelermeer wekten in 2021 in totaal 8.279 MWh op. Medio 2022 zal het zonnepark op locatie Braambergen worden opgeleverd en een jaar later Energietuin Mastwijk. In de nabije toekomst dekt de opgewekte duurzame energie dan het volledige verbruik van Afvalzorg af!

Opgewekte warmte uit stortgas

Stortgas bestaat net als aardgas voor een groot gedeelte uit methaan. Op de eigen locaties streeft Afvalzorg ernaar stortgas zoveel mogelijk te onttrekken en de warmte nuttig toe te passen als vervanging van fossiele brandstoffen. De totale opgewekte warmte uit stortgas kwam in 2021 op 15.973 GJ. Meer dan de helft van het totale energieverbruik voor verwarming en koeling binnen de locaties van Afvalzorg wordt geleverd door warmte afkomstig van stortgas. Onze ambitie is om dit in 2025 meer dan 75% te laten zijn.

Naast bovenstaande stortgaswarmte leveren we vanaf locatie Nauerna ook warmte uit stortgas aan bromeliakwekerij Corn. Bak.

Groene stroom

Stroom door Afvalzorg gebruikt en ingekocht maar niet zelf opgewekt, zogeheten groene stroom, wordt geproduceerd uit biomassa afkomstig van snoeiafval.