Professionele dienstverlening

Op het gebied van thuiswerken en flexwerken is er bij Afvalzorg als gevolg van de COVID-19 pandemie veel veranderd. Het doel van Afvalzorg is steeds geweest, om onze professionele dienstverlening te continueren. We zijn er dan ook trots op dat het ons goed gelukt is. In 2020 is het Strategisch Personeelsplan (SPP) geactualiseerd en hield de personeelsgroei aan.

Thuiswerken

Afvalzorg heeft vanaf maart 2020 het overheidsadvies ten aanzien van de coronamaatregelen opgevolgd. Medewerkers werd aangeraden, om zoveel mogelijk thuis te werken. Op deze manier hebben we het bedrijf open kunnen houden. Een extern bureau inventariseerde alle werkplekken op het hoofdkantoor en op alle locaties. Er werd onderzocht of de werkplekken bij Afvalzorg corona-proof zijn. Naar aanleiding van dit onderzoek zijn er een aantal aanpassingen doorgevoerd, waardoor de veiligheid van onze medewerkers werd vergroot ten aanzien van het risico op een eventuele coronabesmetting. Verder heeft Afvalzorg voor haar medewerkers een budget ter beschikking gesteld voor het inrichten van een goede thuiswerkplek. Voor de toekomst na corona zal gewerkt worden met een thuiswerkbeleid, waarin een veilige terugkeer naar de werkplek en thuiswerken worden gecombineerd.

Personeelsstijging

De forse toename van het personeelsbestand van de afgelopen jaren zette door in 2020. Het jaar ging van start met 119 medewerkers en we sloten het af met 124 personeelsleden. De aankomende jaren zullen er weer verschuivingen plaatsvinden op het gebied van de personeelsbezetting. Dit staat beschreven in het Strategisch Personeelsplan 2020-2024. Hierin wordt de te verwachten in- en uitstroom inzichtelijk gemaakt.

Verzuim in 2020

Het verzuim bij Afvalzorg behoort normaal gesproken tot het laagste in de GEO-branche en schommelde tot nu toe structureel tussen de 2 en de 2,7%. Hoewel ons verzuim in 2020 (3,75%) nog ver onder het landelijk gemiddelde (5,5%) lag, constateerden we echter wel, dat het verzuim bijna was verdubbeld. Mede oorzaak hiervan is de lage verzuimdrempel door corona.