Waterzuivering uitgebreid

In 2018 werd de omgevingsvergunning verleend voor het uitbreiden van de biologische waterzuivering op locatie Nauerna. In het najaar van 2018 sloegen we de eerste paal van de in totaal 198 betonpalen van 13 meter lengte in de grond. Uitbreiding is nodig in verband met de aangescherpte lozingsnorm voor stikstof en de toename van de metaalconcentraties in het afvalwater. Daarom voegen we een extra stikstofverwijderingsstap en een metaalverwijderingsinstallatie toe, die de metalen uit het afvalwater verwijdert. Niet alleen het afvalwater van locatie Nauerna, maar ook het afvalwater van de oude stortplaats Velsen zal hier worden gezuiverd. Het percolaat van deze locatie wordt aangevoerd via een vijf kilometer lange leiding die onder het Noordzeekanaal doorloopt.

Landschappelijke inpassing

Er is goed nagedacht over de landschappelijke inpassing van de waterzuivering. De nieuw te bouwen onderdelen, een hal en enkele tanks, gaan een geheel vormen met de bestaande onderdelen van de zuivering. De blauwe kleur in het ontwerp staat symbool voor het waterzuiveringsproces, net als het raam in de hal dat de vorm krijgt van een grote waterdruppel. De schanskorf en het siergras sluiten aan bij het viaduct, de loswal en het hoofdkantoor.