Een lange adem blijft vereist om ruimtelijke ontwikkeling en planuitvoering van nieuwe, waardevolle landschappen mogelijk te maken. In 2018 werkten onze experts vanuit de afdelingen Nieuwe Landschappen, Verwerking, Ontwerp & Inrichting, Bodemzorg en Energiezorg met elkaar samen aan verschillende grote en kleinere projecten.

Dak van Drenthe en Het Groene Schip

Grote vordering werd gemaakt op de IBC-projecten Het Dak van Drenthe en Het Groene Schip. In 2018 bereikten we op Het Groene Schip al bijna de eindhoogte. Oplevering van dit project staat gepland in 2019. Verdere recreatieve landschapsontwikkeling kan daarna worden vormgegeven.

Locatie Braambergen

In samenwerking met Energiezorg, Staatsbosbeheer en de gemeente Almere wordt gewerkt aan het opzetten van een duurzaam, educatief en recreatief energiepark met energie uit zon en stortgas. In 2018 is de procedure voor het mogelijk maken van zonne-energie op deze locatie gestart. Een recreatieve invulling met een fietspad, een ATB-route en een circulair paviljoen staat voor 2019 op de planning.

Locatie Zeeasterweg

De landschapsvisie voor locatie Zeeasterweg is gereed. Op deze locatie, die vanaf 2022 de rol van hoofdlocatie overneemt van locatie Nauerna, is ook ruimte gemaakt voor duurzame energie, recreatie en natuur. 2019 staat in het teken van gebiedsontwikkeling, zodat we in de toekomst een mooi landschap kunnen nalaten aan de volgende generatie.

Locatie Mastwijk

In 2018 boekten we vooruitgang met de voorbereidingen voor een gevarieerde en duurzame invulling van locatie Mastwijk. Onze wens voor een energietuin gaat in vervulling. In 2019 worden de gedetailleerde plannen uitgerold.